1. Nu lăsaţi absolut niciodată copilul singur într-o maşină - indiferent de motiv.
2. Scaune auto pentru copii. Nu conduceţi cu copii în maşină fără ca aceştia să fie aşezaţi în scaune auto dedicate.
3. Scaunele auto pentru copii trebuie să rămână la locul lor. Scaunele auto pentru copii ar trebui să fie lăsate la locul lor - nu le transferaţi dintr-o maşină în alta în fiecare zi. Mai bine cumpăraţi încă un set de scaune auto.
4. Instalaţi corect scaunele auto. Dacă trebuie să montaţi şi să demontaţi scaunele auto din maşină, asiguraţi-vă că sunt bine instalate de fiecare dată.
5. Care scaun este mai potrivit pentru care copil? Diferitele ţări din UE au legi diferite când vine vorba de scaunele auto pentru copii. Dacă doriţi să aflaţi reglementările unei anumite ţări, puteţi vizita acest site web al Asociaţiei pentru Automobile. Nu trebuie decât să alegeţi ţara şi apoi să daţi click pe 'vizualizare sfaturi'.
6. Pe scaunul din faţă? Copii sub 12 ani şi cu o înălţime mai mică de 1,5 m trebuie să folosească un sistem de imobilizare adecvat pentru copii, cum ar fi un scaun auto pentru copii sau un înălţător de scaun când călătoresc pe scaunul din faţă sau din spate al maşinii. Nu folosiţi scaune auto îndreptate cu spatele spre direcţia de mers montate pe scaune din faţă echipate cu airbag-uri. Toate modelele noi Mitsubishi sunt prevăzute cu posibilitatea de a dezactiva airbag-ul pasagerului, iar în acest caz se poate folosi şi un scaun auto pentru copii îndreptat cu spatele spre direcţia de mers.
7. Este prea cald? Dacă conduceţi pe vreme caniculară, echipaţi-vă maşina cu parasolare - în special pentru bebeluşi şi copii mici.
8. Fără telefon, fără mâncare. Nu adăugaţi şi alte elemente de distragere a atenţiei cum ar fi telefonul mobil sau gustările atunci când vă aflaţi în maşină cu copiii. Indicatoarele rutiere, semafoarele şi ceilalţi şoferi sunt deja destule lucruri la care trebuie să fiţi atenţi.
9. Aproape de casă. Continuă să rămână adevărat faptul că majoritatea accidentelor au loc în apropierea casei. Rămâneţi atent când vă aflaţi în cartierul dumneavoastră şi nu uitaţi că nu s-a terminat călătoria decât după ce aţi parcat în siguranţă.
Asistentul dumneavoastră personalizat: Sistemul Electronic personalizabil de Control Total al Automobilului (Electronic Total Automobile Control System) (ETACS) de la Mitsubishi Motors vă permite să personalizaţi funcţionarea unei game largi de caracteristici pentru un plus de siguranţă, confort şi comoditate. Anumite funcţii de confort ale ETACS pot fi personalizate fie de dumneavoastră, fie de dealerul dumneavoastră Mitsubishi. Specificaţiile ETACS pot varia în funcţie de modelul Mitsubishi. Verificaţi întotdeauna Manualul de utilizare pentru mai multe informaţii.
Senzor automat de lumină şi ploaie: Senzorul de lumină activează automat farurile când începe să se întunece afară. Senzorul de ploaie activează automat ştergătoarele de parbriz când este detectată umezeală pe parbriz.
Sistem de intrare fără cheie: Oferă posibilitatea încuierii şi descuierii portierelor şi portbagajului şi de a închide geamurile cu ajutorul cheii cu telecomandă.
Sistemul de utilizare fără cheie: Sistemul inteligent de intrare şi pornire fără cheie vă permite să deschideţi uşile din faţă şi portbagajul şi să porniţi motorul fără a scoate cheia din buzunar.
Indicator cu mod de confort: Când maneta-indicator este apăsată scurt, indicatorul va clipi de trei ori, după care se va opri - permiţându-vă să vă concentraţi pe manevrare, condusul fiind astfel mai uşor şi mai sigur.
Alarmă uşă deschisă: Dacă vreuna dintre uşi a rămas deschis când maşina se pune în mişcare, veţi fi atenţionat printr-un semnal sonor.
Funcţie oprire automată faruri: După ce aţi oprit motorul şi aţi ieşit din maşină, farurile sunt oprite automat, împiedicând descărcarea bateriei.
Timer geamuri electrice: După ce aţi scos cheia din contact, geamurile mai pot fi deschise şi închise din interiorul maşinii timp de încă 30 de secunde.
Ştergătoare adaptabile la viteză: Când ştergătoarele din faţă sunt setate pe modul intermitent, un senzor de viteză modifică intervalul ştergătoarelor în funcţie de viteza maşinii pentru a asigura o mai bună vizibilitate.
Pliere şi ascundere: Un interior flexibil este indispensabil în zilele noastre. Sistemul "Fold 2 Hide" - o adevărată inovaţie Mitsubishi - este exemplul suprem în acest sens. S-a investit multă gândire în crearea acestui sistem versatil şi unic, disponibil pe modelelul Outlander. El vă permite să rabataţi cele două scaune de pe rândul al treilea sub pardoseală când nu sunt necesare. Astfel veţi obţine un compartiment pentru bagaje plat. Scaunele pot fi repoziţionate ultrarapid, autovehiculul fiind astfel un adevărat automobil cu 5+2 locuri.
Tabloul de bord: Inovaţie şi stil. Când conduceţi un Mitsubishi, sunteţi înconjurat de un tablou de bord de înaltă tehnologie care nu-ţi mai lasă loc de dorinţe. Este dotat cu o mulţime de sisteme inovatoare şi convenabile care vă dau confort şi siguranţă.
1. Spătarul scaunului trebuie reglat astfel încât omoplaţii să se sprijine pe spătar, zona lombară a spatelui să stea lipită de scaun, iar fundul să fie fixat cu fermitate în curbura scaunului. Nu aplecaţi scaunul în spate deoarece această poziţie nu vă susţine spatele şi v-ar putea crea probleme de spate când conduceţi pe distanţe lungi.
2. Reglaţi scaunul astfel încât şoldurile să fie susţinute de scaun. Perna scaunului ar trebui să stea aproape de spatele genunchilor. Asiguraţi-vă că scaunul se află într-o poziţie în care picioarele sunt uşor îndoite când apăsaţi pedalele până la podea.
3. La toate modelele Mitsubishi, volanul poate fi reglat pe direcţia sus-jos. Trebuie reglat la nivelul la care încheieturile mâinilor să se afle chiar deasupra părţii de sus a volanului atunci când întindeţi complet braţele. Braţele trebuie să fie îndoite atunci când ţineţi volanul cu mâinile aşezate la ora 2 şi la ora 10 sau la ora trei fără un sfert. Asiguraţi-vă că degetele mari ale mâinilor sunt îndreptate în sus, nu introduse în interiorul volanului. Astfel veţi împiedica dislocarea degetelor mari în cazul unei coliziuni din spate.
4. Tetiera acţionează ca limitator în cazul unui accident. Trebuie reglată astfel încât să fie centrată la baza craniului şi să fie cât mai aproape posibil de spatele capului. Reglajul tetierelor este important deoarece poziţia corectă poate preveni vătămările cauzate de mişcarea "de bici" (când capul este tras brusc înapoi după o coliziune din spate).
Tehnologiile S-AWC
Subvirarea şi supravirarea sunt probleme care nu îi privesc cu adevărat pe şoferii autovehiculelor Mitsubishi echipate cu sistemul All Wheel Control (AWC). AWC este o filozofie de control dinamic al celor patru roţi care utilizează la maxim aderenţa tuturor celor patru anvelope pentru a asigura cea mai bună performanţă posibilă pe drum în toate situaţiile. Mitsubishi a dezvoltat această tehnică după ce a concurat mulţi ani la raliuri internaţionale de cel mai înalt nivel. Cea mai nouă personalizare a AWC este Super All Wheel Control (S-AWC). Această ultimă invenţie a fost inclusă în modelul de top Mitsubishi, şi anume Lancer Evolution. Nu exagerăm când spunem că acest sistem este neegalat de niciun altul existent în prezent şi că echipează ultimul model Evolution cu capacitatea de a creşte şi mai mult reputaţia deja uluitor de dinamică a ultimelor nouă generaţii. Ca şi versiunile anterioare, S-AWC poate fi adaptat la suprafeţele cu zăpadă, pietriş sau zgură cu o singură apăsare de buton.
- Diferenţial cu Centru Activ (Active Centre Differential) (ACD): În mijlocul sistemului S-AWC stă un diferenţial cu centru activ. Spre deosebire de sistemele pasive care reacţionează numai la detectarea unei pierderi de aderenţă la oricare dintre osii, ACD primeşte informaţii electronice şi de la sistemul S-AWC pentru a determina divizarea optimă de cuplu între osia din faţă şi osia din spate, după care îl distribuie prin intermediul unui ambreiaj hidraulic multi-disc.
- Control Activ al Derivei (Active Yaw Control) (AYC): AYC rămâne o caracteristică unică a modelului Lancer Evolution în ceea ce priveşte autovehiculele şi a fost dezvoltat şi mai mult pentru această a zecea generaţie. La fel ca în versiunile anterioare, un diferenţial spate controlat electronic preia informaţii despre acceleraţia longitudinală şi laterală, unghiul de viraj şi viteza roţilor şi împarte cuplul între roţile din spate în funcţie de necesitate. În plus, noul Lancer Evolution are acum capacitatea de a compara "atitudinea" maşinii cu acţiunile întreprinse de şofer şi, cu ajutorul AYC, de a face ajustările necesare pentru a se asigura că dorinţele şoferului sunt îndeplinite. De asemenea, Lancer Evolution are acum şi o posibilitate suplimentară de a aplica individual frâna pe roţile din faţă când sunt atinse limitele diferenţialului spate AYC şi de a furniza mai mult moment de Derivă pentru a susţine diferenţialul spate AYC şi a creşte capacităţile de viraj.
- Controlul Activ al Stabilităţii şi Tracţiunii (Active Stability and Traction Control) (ASTC): Cu ajutorul senzorilor situaţi în jurul maşinii, Controlul Activ al Stabilităţii şi Tracţiunii permite detectarea imediată a alunecării roţilor la oricare capăt al maşinii şi, acţionând strategic fiecare frână individuală conform necesităţilor, împiedică apariţia oricărei pierderi de control. Controlul Activ al Tracţiunii asigură o pornire stabilă din repaos. Această tehnologie reacţionează atât de rapid şi este atât de discretă încât şoferul adesea nici nu observă intervenţia ei.
- ABS sportiv: Acest sistem foloseşte senzorii de la toate cele patru roţi pentru a le împiedica să se blocheze, chiar şi în cazul celei mai bruşte frânări. Sistemul a fost proiectat să fie cât mai non-invaziv posibil şi este furnizat împreună cu sistemul Distribuţie Electronică a Forţei de Frânare (Electronic Brake-force Distribution) (EBD) care garantează că fiecare roată are puterea de frânare maximă posibilă disponibilă în orice moment. În plus, sistemul primeşte informaţii de la senzorul de unghi al volanului. Asta înseamnă că, în condiţii ABS (frânare completă), forţa de frânare din stânga şi din dreapta poate fi modificată de unitatea ABS, astfel încât să îmbunătăţească capacitatea de "întoarcere" atunci când virează.
1. Când conduceţi pe o distanţă mare pe pilot automat, vă sugerăm să-l mai opriţi din când în când. Pilotul automat este pentru un condus economic şi plăcut, însă condusul pe o distanţă foarte lungă ar putea avea un efect hipnotic, iar pilotul automat poate agrava acest efect. Capacitatea pilotului automat de a se menţine la aceeaşi viteză ar putea să vă reducă concentrarea după un timp. Dacă adăugaţi variaţii în comportamentul de condus, veţi rămâne atent şi veţi putea accelera sau încetini într-o clipită dacă va fi necesar.
2. În cazul în care conduceţi pe o distanţă mare, vă sugerăm să nu mâncaţi prea multă mâncare consistentă. Veţi sta nemişcat timp de maxim două ore. O mâncare de tip "fast food" în stomac vă va da o senzaţie de somnolenţă. Mâncarea grasă, consistentă va contribui la apariţia dorinţei de a trage un pui de somn. Este mai bine să mâncaţi ceva uşor, cum ar fi o salată şi fructe în timpul călătoriei pentru a vă menţine mintea limpede.
3. Mai ales în cazul distanţelor lungi, faceţi suficiente pauze de odihnă. Contrar credinţei populare, condusul pe distanţe lungi necesită opriri frecvente pentru odihnă: cel puţin o dată la două ore. Oboseala poate prelua controlul rapid. Deveniţi conştient de disconfortul general şi de durerile de muşchi de la nivelul cefei, al braţelor şi al umerilor. Acesta este modul în care corpul dumneavoastră vă spune că are nevoie de o pauză. Combinaţi pauzele de toaletă şi de alimentare cu combustibil, opriţi la un atelier de reparaţii, plimbaţi-vă puţin, limpeziţi-vă mintea şi mâncaţi ceva. Dacă sunteţi foarte obosit, dormiţi. Nu parcaţi niciodată la marginea unei halte rutiere; parcaţi aproape de o altă maşină sau de un camion.
4. Ascultaţi muzică vioaie, ritmată. Dacă subiectul nu vă interesează, discuţiile de la radio vă pot scădea atenţia. În locul lor, ascultaţi muzică veselă, în special ceva care vă face să cântaţi şi dumneavoastră. Sistemele audio Mitsubishi Rockford vă vor oferi o experienţă ca în sala de concert, ce vă va ţine treaz chiar şi în cele mai lungi călătorii.
Anticipaţi fluxul traficului
Uitaţi-vă mult în faţă pentru a estima fluxul traficului. Evitaţi accelerarea şi frânarea inutilă, deoarece mai puţine opriri şi porniri înseamnă mai puţine emisii de CO2.
Menţineţi o viteză constantă
Conduceţi cu viteză constantă şi în cea mai înaltă treaptă de viteză posibil. De exemplu, 80 km/oră într-o treaptă de viteză superioară este bine la majoritatea maşinilor şi va contribui la un consum mai mic de combustibil.
Opriţi motorul
Dacă trebuie să aşteptaţi mai mult de un minut într-o aglomeraţie sau la o barieră de cale ferată, oprirea motorului poate economisi până la 0,5 litri de combustibil pe oră.
Opriţi aerul condiţionat
Folosiţi aerul condiţionat când aveţi nevoie de el. Studiile arată că folosirea aerului condiţionat determină o creştere a consumului de combustibil (între 2% şi 10%).
Folosiţi computerul de bord
Diagnosticele maşinii pot ajuta la economisirea combustibilului. Computerele de bord vă pot ajuta adesea să vă faceţi o idee despre consumul instant de combustibil, ceea ce vă ajută să aflaţi cum afectează stilul dumneavoastră de condus consumul de combustibil.
Încetiniţi
Peste 50% din energia necesară pentru a muta o maşină este consumată pentru a învinge rezistenţa aerului (împingerea aerului din cale). Cu cât conduceţi mai repede, cu atât creşte rezistenţa aerului şi scade economia de combustibil. Creşterea vitezei de deplasare de la 100 km/oră la 120 km/oră va creşte consumul de combustibil cu circa 20%. Reducerea vitezei de la 100 km/oră la 90 km/oră îmbunătăţeşte economia de combustibil cu circa 10%.
Eliminaţi obiectele inutile din maşină
Nu căraţi obiecte inutile în maşină sau pe ea. Un portbagaj de plafon creşte rezistenţa aerului, crescând astfel şi consumul de combustibil. La fel şi căratul greutăţilor inutile în portbagaj.
Ridicaţi geamurile
La viteze de peste 50 km/oră an, un geam deschis creşte semnificativ rezistenţa aerodinamică. La viteze mai mari poate fi mai eficientă folosirea aerului condiţionat.
Folosiţi cu înţelepciune pilotul automat
Pe drumuri lungi şi netede pilotul automat vă poate ajuta să menţineţi o viteză constată, însă nu lăsaţi pornit pilotul automat când conduceţi pe drumuri cu multe dealuri şi văi. Cutia de viteze va accelera la maxim în rampă pentru a menţine viteza selectată, acolo unde un şofer ar alege să urce rampa cu o viteză mai mică.
Aveţi grijă la presiunea pneurilor
Fiţi atent la presiunea pneurilor. Pneurile umflate prea puţin generează o rezistenţă mai mare la rulare. Se ştie că o umflare cu 20% mai mică determină un consum de combustibil cu 3% mai mare.
Ocupaţi-vă cum trebuie de întreţinere
Schimbaţi uleiul şi filtrele conform manualului de service şi mergeţi la verificări regulate în service pentru a vă asigura că maşina merge lin şi economic.
Combinaţi mai multe drumuri
Motoarele şi catalizatoarele deja încălzite generează mult mai puţină poluare a aerului, astfel că, dacă combinaţi mai multe drumuri scurte într-unul singur, veţi face o mare diferenţă. Iar pentru deplasările pe distanţe scurte, mergeţi pe jos, luaţi transportul în comun sau mergeţi cu bicicleta. Căratul cumpărăturilor de zi cu zi sau al altor lucruri voluminoase se pot face tot pe bicicletă cu un rucsac în spate sau cu câteva modificări inteligente.