Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Etapa nr. 2

Decembrie 2020

Date supuse omologării finale din partea UE

Disponibilitate model, echipament și caracteristici, în funcție de piață

CUPRINS

I – PREZENTARE

II – VÂNZĂRI ȘI MARKETING

- Noua dimensiune SUV

- Expansiune și oportunități

- Conformitate și contribuție

III – DESIGN

- „Mitsubishi-ness” – o strategie de design

- Aerodinamic și sportiv

- Informații și operare

- Ergonomie și finisaj

IV - TEHNOLOGIA

- Reacția clienților PHEV din UE

- Interior electric

- Trei moduri de condus

- Caracteristici EV unice

- Sistem WRC-bred Super-All Wheel Control (S-AWC) Twin Motor 4WD

***

Peste 50 de ani de electro-mobilitate @ Mitsubishi

Peste 80 de ani de 4WD @ Mitsubishi

Specificații preliminare

I - PREZENTARE

- A doua generație a SUV-ului sportiv Eclipse Cross:

o Îmbunătățiri la partea din față și din spate

o Grup motopropulsor PHEV*

o Actualizări la șasiu

o Îmbunătățiri la interior și echipamente

- Al doilea modelul PHEV* din gama Mitsubishi Motors:

o Susține succesul global al Outlander PHEV*

o Continuă peste 50 de ani de electro-mobilitate @ Mitsubishi

o Poarta către dezvoltarea viitoare EV

- Vânzări cumulate ale Eclipse Cross (de la lansarea din 2017):

o Global: 247.651 bucăți (date MMC până în oct. 2020)

· #1: China (GMMC): 40.311 vânzări

· #2: SUA: 38.551 vânzări

· #3: Germania: 27.099 vânzări

o Europa: 67.497 bucăți (date MMC până în oct. 2020)

· #1: Germania: 27.099 vânzări

· #2: UK: 11.186 vânzări

· #3: Spania: 7.725 vânzări

- Grupuri țintă de clienți (Europa):

o “Urban Greens”:

“Un segment conștient cu privire la mediu, care caută o mașină ce reflectă mentalitatea cu privire la acest aspect”

o “Hero Families”:

“Un segment unde mașina este o prelungire a personalității proprii, și deși partea practică este esențială, aceștia sunt dispuși să cheltuiască, în limite rezonabile, pe tehnologie sau pe un 'brand de status'“

- Design:

o Față:

· Evoluție aerodinamică a conceptului de design Dynamic Shield specific MMC

o Spate:

· Geam spate unic și mai mare

· Hayon “Hexagon” tridimensional inspirat de la Pajero

· Stopuri specifice noi în formă de T

o +140 mm lungime totală până la 454,5 cm (+ 35 mm față / +105 mm spate)

- Grup motopropulsor PHEV*

o Sistem similar cu Outlander PHEV*, adaptat la pachetul Eclipse Cross:

· Arhitectură pe bază EV (fără cutie de viteze, drive-by-wire, …)

· Motor pe benzină de 2,4 litri cu ciclu Atkinson (98 CP)

· Motor twin electric (82 CP față / 95 CP spate)

· Comutare și operare automată a modurilor de condus (EV, hibrid în serie, hibrid paralel)

· Motor față și spate acționat 4WD cu sistem Super-All Wheel Control

· Standard AC/DC pentru:

· Opțiuni multiple de încărcare inclusiv încărcare rapidă standard

· Compatibilitate V2X* integrată

· Obținere de energie din acumulatorul pentru tracțiune electrică pentru dispozitive interne sau externe în caz de urgență prin priza de 1.500W (220~240V) de la bord

* V2X” = “Vehicul la X” (“X” = “Thing”, de ex. casă, clădire, rețea)

- Îmbunătățiri la structură și siguranță:

o Șasiu inferior întărit

o Servodirecție asistată electric cu mapare și raport

o Amortizoare îmbunătățite

o Anvelope noi cu rezistență redusă la rulare

o NVH îmbunătățit (utilizare mai extinsă a materialului de amortizare a sunetului pentru acoperiș și podea și pentru roțile din spate, nou design pentru filtrul de aer și toba de eșapament principală, ...)

- Îmbunătățiri la interior și echipamente

o Spațiu încărcare:

· Podea mai lungă cu 80 mm

· Scaunul glisant din spate nu mai este necesar

Volum crescut de la 448 l la 471 l (VDA / 5 pasageri)

o Ecran infotainment de 8” repoziționat și reproiectat

o Nou finisaj interior, design nou pentru tetiera din spate

o Culoare de exterior nouă “White Diamond”

o Tapițerie nouă de piele gri deschis

o Roți aluminiu pe 18” cu design nou

o Smartphone-link Display Audio (SDA) cu navigație

o “Sistem MITSUBISHI Power Sound” (MPSS) nou

o Reglaje electrice adăugate scaunului din față pentru pasager

*Plug-in Hybrid Electric Vehicle (vehicul electric hibrid plug-in)

Eclipse Cross

4WD - 1.5 CVT

Eclipse Cross PHEV

Motor Twin 4WD – 2.4

Lungime generală

440,5 cm

454,5 cm

Masa vehiculului gol

1.520 – 1.555 kg

1.900 – 1.910 kg

Volum cargo

341 - 448 l (VDA)

(5 pasageri)

359 - 471 l (VDA)

(5 pasageri)

Putere max.

163ps

98ps - 82ps - 95ps*

Cuplu max.

250Nm

193 Nm - 137Nm - 195Nm*

0 – 100 km/h

10”4

10”9

Emisii CO2 (WLTP)

190 - 196 g/km

46 g/km

Capacitate remorcare

1.600 kg

1.500 kg

Outlander PHEV

Motor Twin 4WD – 2.4

Eclipse Cross PHEV

Motor Twin 4WD – 2.4

Lungime generală

469,5 cm

454,5 cm

Masa vehiculului gol

1.890 – 1.900 kg

1.900 – 1.910 kg

Volum cargo

428 - 696 l (VDA)

(5 pasageri)

359 - 471 l (VDA)

(5 pasageri)

Putere max.

135 ps - 82 ps - 95 ps*

98ps - 82ps - 95ps*

Cuplu max.

211Nm - 137Nm - 195Nm*

193 Nm - 137Nm - 195Nm*

0 – 100 km/h

10”5

10”9

Emisii CO2 (WLTP)

46 g/km

46 g/km

Capacitate remorcare

1.600 kg

1.500 kg

*Cifrele cumulate legate de performanță nu pot fi indicate, pentru că motorul pe benzină, motorul frontal și cel din spate nu funcționează niciodată la viteză completă împreună – puterea lor și combinația este monitorizată de PHEV OS potrivit condițiilor de drum, statusul bateriei și încărcării, precum și modului de condus PHEV selectat în orice moment.

***

II – VÂNZĂRI ȘI MARKETING

Când a fost lansat prima dată la finalul anului 2017, Eclipse Cross era un model complet nou al gamei MMC SUV existentă, situându-se între ASX și Outlander, dar cu o pozitionare diferită.

O nouă dimensiune SUV

Eclipse Cross era un SUV sportiv al cărui design deosebit, calitate japoneză, dinamică sigură în timpul condusului, ambalaj inteligent și funcții inovatoare erau destinate a extinde piața Mitsubishi Motors către noi clienți, pe o piață SUV globală în plină expansiune – in care categoria ‘Compact’ se bucură de cea mai importantă creștere, dar unde brandurile autentice SUV formează un mic club, din care Mitsubishi Motors este un membru-cheie.

De atunci au fost vândute 247.651 unit Eclipse Cross la nivel global (date MMC până în oct. 2020) – din care 67.497 unități în Europa, piața de lansare și cea mai mare piață până acum, cu un top trei regional alcătuit din (date MMC până în oct. 2020):

#1: Germania: 27.099 bucăți

#2: UK: 11.186 bucăți

#3: Spania: 7.725 bucăți

Expansiune și oportunități

În timp ce motivele pentru achiziționarea Eclipse Cross de către clienții europeni au fost clar stabilite – și anume: designul exterior, echipamentele, abilitățile dealerului, noul model și tehnologia 4WD, toate într-o proporție mai ridicată decât concurența – feedback-ul clienților din Europa a indicat câteva zone care necesită îmbunătățire: design spate, volum de încărcare și economia de combustibil.

În paralel, introducerea unei variante PHEV a fost de asemenea luată în calcul pentru a extinde publicul țintă al Eclipse Cross de la așa numiții “Modern Empty Nesters” (familii moderne după plecarea copiilor de acasă) către un public mai larg din două grupuri țintă suplimentare:

- “Urban Greens”:

ð “ Un segment conștient cu privire la mediu, care caută o mașină ce reflectă mentalitatea cu privire la acest aspect”

- “Hero Families”:

ð “ Un segment unde mașina este o prelungire a personalității proprii, și deși partea practică este esențială, aceștia sunt dispuși să cheltuiască, în limite rezonabile, pe tehnologie sau pe un 'brand de status'“

Conformitate și contribuție

Această extindere planificată către noi grupuri de clienți și în special spre “Urban Greens” reflectă gustul și înclinațiile sociale, pe ei înșiși aliniați cu poziționarea Eclipse Cross PHEV la răscrucea a două segmente majore (și din ce în ce mai populare) în Europa: SUV-urile Compact și vehiculele Plug-in Hibrid.

Din ce în ce mai populară în regiune, această combinație devine foarte specială în cazul Mitsubishi Motors, sprijinită de tehnologia plug-in hibrid pe bază de EV încă unică a brand-ului și pe multitudinea de beneficii aduse mediului, comune cu segmentul de top Outlander PHEV, precum:

- Sistemul de operare PHEV mapat pentru până la 89 de zile de condus EV* pur

- Multiple posibilități standard de încărcare (încărcare normală, rapidă, automată din mers, modul de încărcare self-sufficient, frânarea regenerativă în mai mulți pași)

- Priză de 1.500W la bord pentru echipamente 240V

- Compatibilitate V2X**

- Abilitatea de a furniza curent unei gospodării până la 10 zile*** prin sistemul Vehicle-to-Home, când vehiculul este complet încărcat și alimentat

- Etc.

*După 89 de zile de condus EV pur non-stop, motorul pe benzină va porni automat în a 90-a zi pentru a curăța sistemul de injecție a combustibilului

** V2X” = “Vehicle to X” (“X” = “Thing”, de ex. casa, clădirea, rețeaua)

*** Cantitatea de energie se bazează pe calculul intern al Mitsubishi Motors, presupunând că o gospodărie folosește zilnic aproximativ 10kWh și nu include eficiența de conversie a echipamentelor V2H și dispozitive similare.

Potențialul interes al “Urban Greens” pentru Eclipse Cross PHEV este mai departe demonstrat de un sondaj comandat de Mitsubishi Motors Europe pentru a înțelege mai bine comportamentul în schimbare al clienților europeni de Outlander PHEV.

Realizat în UK, Olanda, Norvegia, Suedia și Spania, acest sondaj a confirmat că Outlander PHEV este de fapt condus în Europa așa cum a fost proiectat, și anume intrinsec drept o mașină electrică:

- 67% din vehiculele din eșantion merg cel puțin 50% ca EV pur (distanța totală parcursă)

- Niciun vehicul cu nicio încărcare electrică – toată lumea încarcă!

- Peste 80% din șoferii de EU Outlander PHEV încarcă cel puțin la fiecare 100 km

Astfel de rezultate justifică deciziile inițiale curajoase de inginerie luate de MMC acum zece ani, doar cu avantaje pentru clienți, cu ceea ce aduce o arhitectură EV față de concurența pe bază de ICE electrificat – în beneficiul Eclipse Cross PHEV.

***

III – DESIGN

Combinând adaptabilitatea SUV cu designul curajos și distinctiv, Eclipse Cross a câștigat multiple premii la nivel global în 2018 – primul său an întreg pe piață – premiul GOOD DESIGN® de la The Chicago Athenaeum în 2018* și RJC Car of the Year al Conferinței Cercetătorilor și Jurnaliștilor din Domeniul Auto Japonia (RJC).

“Mitsubishi-ness” – o strategie de design

Un proces inițiat în 2014, ce definește identitatea designului Mitsubishi Motors – ‘Mitsubishi-ness’ – a reprezentat o misiune de căutare cu trei etape succesive:

1. Prima a fost o întoarcere la rădăcinile grupului Mitsubishi, înțelegând că esența fundamentală a numelui Mitsubishi a pornit de la un pedigree corporate încă din 1870, cu un background de industrie grea și inginerie (construcții de nave, ulterior aerospațiale, ...).

2. În paralel, pe parcursul aceluiași an 2014, un dialog între echipa de design MMC și clienții actuali ai Mitsubishi Motors din diverse piețe la nivel global, din Indonezia până în Germania, a dezvăluit opinii recurente legate de vehiculele proprii: robust, fiabil, rezistent ...

De la aceste două puncte de plecare a venit concluzia că designul automobilului Mitsubishi Motors trebuie să reflecte robustețea SUV-urilor MMC pe șosea și off-road și în același timp performanța dinamică a Lancer Evolution, cealaltă emblemă perenă a brandului, alături de Pajero și/sau L200.

Expresia inițială a acestor concluzii a fost identitatea vizuală Dynamic Shield, în primă vizionare la Salonul Auto din Paris 2014.

3. Al treilea pas s-a materializat în 2015 cu o serie de ateliere de design ce a implicat personalul din departamentul de proiectare al MMC dar și reprezentanți din piețele de la nivel global pentru a formaliza și a decide cu privire la un set de valori destinate a deveni îndrumările de design ale Mitsubishi Motors – brainstorming de succes care a identificat patru valori fundamentale creative de design:

- Posibilități augmentate

- Frumusețe funcțională

- Dinamism sculptural

- Măiestrie japoneză

În final, acest proces intensiv de cercetare a dezvăluit o expresie vizuală clară pentru brand precum și un puternic simț al autenticității și reținerii - o reflexie a istoriei de 150 de ani a Mitsubishi.

Ergonomic și sportiv

Odată cu lansarea modelului Eclipse Cross la finalul lui 2017, aceste direcții strategice au fost transformate în realitate cu o tranziție clară de la conceptul 2016 XR PHEV II către vehiculul de producție în serie actual, chiar luând în calcul cerințele de fabricație sau reglementările.

Cu un design exterior curajos și polarizant, Eclipse Cross a trebuit să evolueze o dată cu trecerea timpului, încă sportiv și foarte distinctiv dar cu o interpretare mai ergonomică, mai sofisticată și mai aerodinamică (Cd mai jos cu 2,6%).

Aceasta este logica din spatele designului exterior în continuă evoluție al Eclipse Cross PHEV, în particular:

- O nouă interpretare mai exactă a designului frontal propriu MMC, Dynamic Shield, cu o bară de protecție extinsă și mai solidă, cu faruri LED mai late și nișă pentru luminile de ceață și pozițiile / semnalizatoarele LED superioare tip fantă

- Un profil alungit (+ 14 cm) pentru a accentua imaginea și senzația ergonomică, o consolă față ușor mai lungă (+ 3,5 cm) și în special o consolă spate mai lungă (+ 10,5 cm), aceasta rezultând în urma unei reproiectări complete a părții din spate a mașinii

- Mai puțin abrupt și – încă o dată – mai ergonomic, hayonul oferă acum un geam spate dintr-o singură bucată peste noua caroserie a cărei formă hexagonală tridimensională este o rămășiță a acoperitorii pentru roata de rezervă a modelului Pajero, mixând stilul urban cu asprimea SUV-urilor

- Sprijinind acest nou hayon, noile stopuri specifice, în formă de T și mai pronunțate sugerează o atitudine stabilă, în timp ce prelungirile lor laterale în sus contribuie la siguranță datorită vizibilității ridicate și accentuează forma grațioasă a geamului din spate

- Împreună cu bara de protecție din spate mai lin conturată, acest nou ansamblu adaugă prezență contribuind în același timp la o creștere a volumului cargo de la 448 l la 471 l (VDA / 5 pasageri)

- Roți de aluminiu noi de 18”.

Informații și funcționare

În interiorul mașinii, designerii MMC au continuat în mod evident cu noua arhitectură a bordului supranumit „Axa orizontală” unde organizarea este definită de o axă orizontală, ce împarte funcțiile în ‘Informații’ (sus) și ‘Funcționale’ (jos).

În timp ce lărgește vizual interiorul mașinii, această configurație ajută și la evaluarea atitudinii mașinii în timpul mersului, o funcționalitate mai departe susținută de viziunea excelentă în față datorată bordului coborât, optimizarea combinată a înălțimii capotei, forma și înclinația parbrizului și poziția scaunului.

Mai jos, consola centrală înaltă repetă aspectul dinamic, atmosfera și abilitățile modelului Eclipse Cross PHEV, poziționând șoferul într-un mediu similar unui cockpit.

Ergonomie și finisaje

Pentru Eclipse Cross PHEV, îmbunătățirile se concentrează pe ergonomie și finisaje, printre care:

- un nou sistem de afișaj cu sistem audio de 8” smartphone-link (SDA) vine ca standard, oferind șoferului o imagine mai bună asupra informațiilor și o operare mai ușoară. Ecranul a fost mutat mai aproape de șofer și de pasagerul din față pentru a fi mai ușor de folosit, iar acum încorporează butoanele de volum și de pornire/oprire.

- touchpad-ul care a fost anterior folosit pentru multiple funcții, a fost scos pentru a permite mai mult spațiu de stocare pe consola centrală.

- o nouă formă pentru tetierele scaunelor din spate (stânga și dreapta) a fost dezvoltată, astfel încât zona de contact între capul pasagerului și tetieră este extinsă vertical, în timp ce confortul este îmbunătățit.

- s-au adăugat reglaje electrice pentru scaunul pasagerului din față.

- beneficiind direct de noul design din spate, zona de încărcare este acum cu 80 mm mai lungă, permițând o creștere a volumului cu 7% (măsurare de la podea la plafon), de la 328 l (5 locuri – volum până la acoperitoarea pentru cargo) la 1.108 l (2 locuri – volume până la plafon) – cutia de cargo de 12 litri de sub podea fiind menținută. Prelungirea a condus la elliminarea funcției de glisare a scaunului din spate.

- culorile și finisajele au fost și ele îmbunătățite, în special prin introducerea unei nuanțe de alb în seria de culori Diamond, după roșul inițial din 2017 – un proces de vopsire dificil, cu mai multe etape și straturi (inclusiv mică fin măcinată cu luminozitate ridicată alb perlat, materiale strălucitoare precum foiță fină de aluminiu și alumină), care combină luminozitatea alb-perlată și umbrele metalice. Acum este disponibilă și o nouă tapițerie de piele gri deschis.

* Acest premiu este cel mai vechi și mai prestigios Program Global de Premii pentru Excelență în Design și Inovație în Design.

Timp de opt decenii de la întemeierea sa, The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design continuă organizarea programului pentru a crea o conștientizare legată de designul contemporan și pentru a onora atât produsele cât și liderii din industrie în ceea ce privește designul și fabricarea care au pus la dispoziție noi direcții pentru inovație și au împins limitele pentru produse competitive pe piața mondială.

Good Design® a fost fondat în Chicago în 1950 de către legendele arhitecturii și designului Edgar Kaufmann, Jr., Eero Saarinen și Charles și Ray Eames. Designerul grafic Mort Goldsholl a creat logo-ul emblematic Good Design în 1950.

***

IV - TEHNOLOGIA

Încă de la momentul când grupul Mitsubishi a produs prima sa mașină acum mai bine de un secol (Model-A în august 1917), activitatea sa în domeniul auto a demonstrat o abordare ambițioasă și adesea tumultoasă, dezvoltând noi genuri de vehicule și deschizând drumuri cu tehnologii de top.

Această atitudine aventuroasă și progresivă a continuat după ce Mitsubishi Motors Corporation a fost oficial înființată în 1970, și este cel mai bine exemplificată azi de produsul reprezentativ al Corporației: Outlander PHEV:

- primul SUV plug-in hibrid cu motor electric twin din lume oferit de un fabricant mainstream, atunci când a fost anunțat în 2012

- în continuare singurul vehicul plug-in hibrid pe o arhitectură auto electrică (spre deosebire de tehnologia generică ICE electrificată găsită în rest).

- cel mai bine vândut vehicul plug-in hibrid din lume, cu 264.610 unități vândute cumulat la nivel global (date MMC - ianuarie 2013 până în octombrie 2020), Europa fiind cea mai mare piață a sa, cu 181.803 unități vândute cumulat (date MME – octombrie 2013 până în octombrie 2020).

Feedback de la clienții PHEV EU

De la lansare, MMC a adunat o bază de clienți bogată, ca niciun alt competitor, alimentând un dialog cu șoferii zilnici de PHEV, particulari sau corporate, ceea ce în schimb a condus la diferite iterații ale modelului și a permis colectarea de informații valoroase folosite pentru dezvoltări ulterioare.

Feedback-ul de la clienții europeni poate fi sumarizat după cum urmează:

- condus lin și tranziție imperceptibilă între modurile de condus

- cost scăzut de utilizare, inclusiv o scădere semnificativă în consumul de combustibil

- spațiu / loc de bagaje și siguranță

- adaptabilitate (capabilitate 4WD permanentă, 1.500 kg capacitate de tractare, abilitate transport pe distanță mare, volum cargo …) care îl face potrivit atât pentru uz privat cât și business.

În prezent, Eclipse Cross își asumă rolul de lider, folosindu-se de aceeași arhitectură, tehnologie, aceleași componente și abilități de bază, adaptate la ambalajul lui specific.

Interior electric

Spre deosebire de abordarea aleasă în industrie pentru vehiculele plug-in hibrid, Mitsubishi Motors a decis să ocolească electrificarea generică a vehiculelor ICE pentru a dezvolta vehicule plug-in hibrid bazate pe EV.

În schimb, lucrând de 50 de ani în cercetare și dezvoltare în electro-mobilitate, inginerii MMC au luat traseul opus, acela al unui vehicul electric.

De aceea, principalele componente ale grupului motopropulsor al Eclipse Cross sunt următoarele:

- Motor electric frontal (82 ps)

- Motor electric spate (95 ps)

- Motor pe benzină față – ciclu Atkinson – de 2,4 litri (98 ps)

- Baterie tracțiune cu litiu-ion (300V, 13,8 kWh, 80 de celule) aflată sub podea în cadrul ampatamentului

- Sistem de operare PHEV propriu MMC.

În timpul mersului, mașina este în principal acționată de cele două motoare electrice, completate de motorul pe benzină, capabil să intervină în mod automat atunci când condițiile de mers și/sau statusul încărcării o cer.

Arhitectura pe bază de EV fără cutie de viteze asigură o accelerare lină pentru Eclipse Cross PHEV, fără șocul schimbării vitezei care apare la produsele competitoare pe bază de ICE echipate cu cutie de viteze.

Profitând de simplitatea inerentă a vehiculelor electrice (fără cutie de viteze, drive-by-wire …) și susținută de un sistem de operare PHEV extrem de sofisticat dezvoltat intern, această arhitectură nouă aduce beneficii notabile, atât în ceea ce privește ambalajul (compromisuri mici față de varianta ICE), reducerea greutății sau eficiența.

Pe șosea, sistemul PHEV pe bază EV al Mitsubishi Motors este complet automat, unitar, fără dificultăți și complet fiabil

- Singurul lucru pe care șoferul trebuie să îl decidă este fie:

o selectarea Modului EV oriunde / oricând este necesar

o activarea Modului SAVE – soluția preferată pentru a proteja încărcătura bateriei insuflând în același timp o doză acționare electrică pentru un consum mai mic de combustibil și emisii mai scăzute și completând încărcarea

o apăsarea pe butonul pentru Modul CHARGE pentru a forța încărcarea atunci când nu este disponibilă nicio sursă de curent. Acest sistem va fi crucial pentru noile reglementări din unele orașe, prin care în unele zone sunt permise doar vehicule cu emisii zero.

o folosirea padelelor din spatele volanului pentru a alege modul de frânare a motorului și regenerarea de curent – toate fără senzația ciudată dată de pedala de frână, experimentată adesea la mașinile dotate cu un sistem de frânare regenerativ.

- Sunt disponibile multiple opțiuni de încărcare – ca echipare standard:

o încărcare normală: ± 4 ore – AC 230V 16A sau ± 6 ore – AC 230V 10A

o încărcare rapidă (protocol CHAdeMO / ± 25 mn pentru 80% încărcare*)

o modul CHARGE (± 30 mn pentru 80% încărcare*)

o frânare regenerativă (5 pași graduali)

o „Încărcare fulger” automată în timpul folosirii Modului SAVE

*80% doar pentru a și stoca energie de la frânarea regenerativă pentru restul de 20%

- profitând de tranziția între Eclipse Cross și Eclipse Cross PHEV au apărut și alte îmbunătățiri la bateria pentru tracțiune în zona de încălzire (sistemul de încălzire a bateriei pentru tracțiune pentru climatul rece, sub -20℃) și răcire (răcirea bateriei în timpul încărcării obișnuite, în plus față de funcția de răcire pentru încărcarea rapidă deja disponibilă la Outlander PHEV) dar și întreținere (nouă trapă de acces către bateria auxiliară)

Trei moduri de condus

În plus față de un mod generic „Normal”, Eclipse Cross PHEV oferă trei moduri specifice de condus, toate activate automat de sistemul de operare PHEV și toate oferind 4WD electric permanent:

o Modul EV Pur

§ Viteză până la 135 km/h (unde este legal)

§ Mașina este alimentată de motoarele electrice din față și spate

§ Energie obținută de la bateria de tracțiune de 13,8 kWh

o Modul hibrid în serie

§ Viteză până la 135 km/h (unde este legal)

§ Mașina este alimentată tot de motoarele electrice din față și spate

§ Motorul este angajat pentru a rula generatorul, a încărca bateria pentru tracțiune în timpul mersului

§ Tendința sistemului de a trece înapoi la modul Pure EV cât de des / rapid posibil

§ Motorul cu combustie internă este și el activat punctual și automat pentru a menține converterul catalitic în stare optimă + după 89 de zile de condus doar electric pentru a proteja sistemul de injecție cu combustibil.

o Modul hibrid paralel

§ Motorul acționează roțile din față (via Multi-Mode transaxle față)

§ Motorul electric din față asistă motorul cu combustie internă + motorul electric spate acționează roțile din spate

§ Modul este activat automat la viteza de peste 135 km/h (unde este legal)

§ Tendința sistemului de a trece înapoi la modul Series Hybrid (sau modul Pure EV sub 135 km/h – acolo unde este legal) cât de des / rapid posibil

§ Motorul cu combustie internă este și el activat pentru a încărca prin generator, folosind cuplul în plus

Caracteristici EV unice

Abordarea acestei rute electrice deosebite conduce la unele schimbări interesante:

- ca și la Outlander PHEV, arhitectura mașinii permite amplasarea bateriei pentru tracțiune în cadrul ampatamentului, cu beneficii evidente pentru client:

o nu există deranj în compartimentul pentru pasageri / nu se deranjează zona de încărcare

o centru de greutate mai coborât

o mai bun echilibru de manevrare față de mașinile ale căror baterii se află în partea din spate

o protecție împotriva șocurilor și accidentelor

- cifrele cumulate legate de performanță nu pot fi prezentate, pentru că motorul pe benzină și motoarele electrice față și spate nu merg niciodată împreună la viteză maximă

O astfel de configurație/combinație nu apare niciodată în viața reală pentru că motorul pe benzină și motoarele electrice față și spate nu merg niciodată împreună la viteză maximă – puterea lor și combinația este monitorizată de PHEV OS potrivit condițiilor de mers, stării bateriei și încărcării, precum și în funcție de modul PHEV selectat la un moment dat.

- în timp ce modul EV este modul implicit la pornire, autonomia anunțată de 45 km (WLTP – EAER) de condus pe electric nu este niciodată secvențială. În schimb, sistemul PHEV va comuta constant între condus și încărcare, în special când se merge în modul SAVE

- sistemul PHEV al Mitsubishi Motors este atât de intrinsec electric, încât maparea sistemului de operare permite 89 de zile de condus exclusiv electric (autonomia de 45 km (WLTP – EAER) fiind suficientă pentru majoritatea navetelor zilnice europene). În ziua 90 se aprinde o lumină de avertizare pe panoul de instrumente, în timp ce motorul pe benzină este pornit automat de PHEV OS, pentru a proteja sistemul de injecție cu combustibil

- în interiorul mașinii se află o priză electrică de 1.500W pentru a conecta orice echipament outdoor de 220~240V, unde nu există rețea electrică

- capacitatea energetică a mașinii este suficientă pentru alimenta o gospodărie obișnuită timp de 10 zile*, dacă bateria este complet încărcată iar rezervorul de combustibil este plin – o proprietate a cărei valoare a fost demonstrată (din nefericire) de locuitorii izolați în timpul dezastrelor naturale din Japonia

- una din atracțiile tehnologiei PHEV a MMC este că permite șoferilor să își folosească bateriile pentru a furniza curent DC casei, comunității și rețelei electrice. Această capabilitate deschide ușile către o nouă eră a gestionării mai eficiente a energiei. De fapt unic în segmentul său, Eclipse Cross PHEV este deja compatibil smart grid iar Mitsubishi Motors anticipează introducerea treptată a schemelor Vehicle-to-Home (V2H) pe parcursul anilor următori.

* Cantitatea de energie se bazează pe calculul intern al Mitsubishi Motors, presupunând o cantitate de curent folosită pe zi într-o gospodărie obișnuită de aproximativ 10kWh și nu include eficiența de conversie a echipamentului V2H și dispozitive similare.

Sistemul 4WD WRC-bred Super-All Wheel Control (S-AWC) cu Motor Twin

Inițial introdus într-o formă precoce (‘AWC’) în extrem de sofisticatul 1987 Galant VR4, sistemul Super-All Wheel Control al MMC a fost mai departe dezvoltat de-a lungul celor zece iterații ale Lancer Evolution, înainte de o nouă tentativă cu Outlander PHEV în 2012 și a configurației unice 4WD cu Motor (electric) care acum se găsește de asemenea pe Eclipse Cross PHEV.

Sistemul S-AWC propriu Mitsubishi Motors poate fi înțeles ca o tehnologie umbrelă de control al dinamicii vehiculului ce acoperă diferite interpretări ale aceluiași principiu conform configurației fiecărui vehicul.

Indiferent de mașină, întotdeauna încearcă să gestioneze forțele de acționare și forțele de frânare ale celor patru roți, în special prin reglarea împărțirii cuplului între roțile din stânga și din dreapta.

La modelele PHEV precum Eclipse Cross, S-AWC, distribuția cuplului față și spate este realizată prin intermediul celor două motoare electrice. Includ și un sistem de control al girației (Active Yaw Control – AYC), care controlează frânele și servodirecția pentru a regla împărțirea cuplului între roțile stânga și dreapta.

Ca și la alte modele S-AWC ale Mitsubishi Motors, acest lucru conduce la mai multe îmbunătățiri în abilitatea mașinii de a detecta cu exactitate banda aleasă la colțuri, în stabilitatea la condusul în linie dreaptă și manevrele de schimbare a benzii și în tracțiune și control pe suprafețe alunecoase.

Eclipse Cross PHEV este echipat cu un selector pentru modul de condus care permite șoferului să selecteze manual modurile optime de condus în baza condițiilor efective:

MOD

SUPRAFAȚA

TARMAC

Șosea uscată pavată

PIETRIȘ

Șosea nepavată

ZĂPADĂ

Șosea înzăpezită sau cu gheață

NORMAL

Toate șoselele

ECO

Șosea uscată pavată

Nu în ultimul rând, bateria pentru tracțiune montată sub podea contribuie la coborârea centrului de greutate al mașinii, asigurând un nivel superior de stabilitate și manevrabilitate. Ca referință, centrul de greutate al Eclipse Cross PHEV este cu 30 mm mai jos decât fratele lui ICE și cu 10 mm mai jos decât Outlander PHEV, cu o împărțire a greutății de 55% în față și 45% în spate.

Pentru Eclipse Cross PHEV s-a realizat un fine-tuning al șasiului, ce a inclus:

- mapare și raport servodirecție electrică,

- Amortizoare îmbunătățite

- Anvelope noi cu rezistență redusă la rulare

- În paralel, NVH a fost, de asemenea, îmbunătățit printr-o utilizare mai extinsă a materialului de amortizare a sunetului pentru acoperiș, covoare de podea și carcasă roată spate, un nou design pentru filtrul de aer și toba de eșapament principală, ...

În final, legat de siguranța pasivă, șasiul inferior a fost consolidat pentru a susține greutatea bateriei pentru tracțiune, inclusiv elementele laterale din față și spate, cele două bare transversale din față precum și elementul basculant al elementelor laterale frontale dinaintea peretelui de protecție.

***

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Specificații Preliminare Europa

Supuse omologării finale

DIMENSIUNI

Lungime

4.545 mm

Lățime

1.805 mm

Înălțime

1.685 mm

Ampatament

2.670 mm

Ecartament (față / spate)

1.540 mm / 1.540 mm

Garda la sol

184 mm

Unghi de abordare

20,4°

Unghi de frânare

18,5°

Unghi de plecare

29,6°

Capacitate de tractare

1.500 kg

Greutate la bord

1.900 - 1.910 kg

Volum cargo

359 - 471 l (VDA) (5 pasageri)

Rază bracaj

5,30 m

ȘASIU

Suspensie față

MacPherson cu bară stabilizatoare

Suspensie spate

Multi-link cu bară stabilizatoare

Frâne (față/spate)

Discuri ventilate (17”) / discuri

Roți și cauciucuri

225/55R18

MOTOR BENZINĂ

Cursă x alezaj (cilindree)

88,0 x 97,0 mm (2.360 cc) Ciclu Atkinson

Rată de compresie

12,0

ps @ rpm

98 CP @ 4.000 rpm

Nm @ rpm

193 Nm @ 2.500 rpm

Rezervor combustibil

43 l

MOTOARE ELECTRICE

Față

82 CP / 137 Nm

Spate

95 CP / 195 Nm

BATERIE

Chimie

Litiu-Ion

Tensiune

300 V

Capacitate

13,8 kWh

Celule

80

Amplasare

Sub podea – în cadrul ampatamentului

ÎNCĂRCARE

Obișnuită (16A)

± 4 ore

Obișnuită (10A)

± 6 ore

Încărcare rapidă (ore)

± 25 mn pentru 80% încărcare

CHAdeMO protocol

Modul CHARGE (încărcare)

± 30 mn pentru 80% încărcare

Modul SAVE (economie)

„Încărcare fulger” automată în timpul mersului

Frânare regenerativă

5 pași graduali – controlați din padele

Funcții EV suplimentare

Încărcător AC/DC

Compatibilitate V2X (smart grid)

Priză la bord 1.500W (220~240V)

Energie suficientă pentru a alimenta o gospodărie obișnuită timp de 10 zile*

PHEV OS permite 89 de zile de condus pur EV

* cu rezervor de combustibil plin + bateria de tracțiune complet încărcată – cantitatea de curent se bazează pe calculul intern al Mitsubishi Motors, presupunând că o gospodărie generală folosește pe zi aproximativ 10kWh și nu include eficiența de conversie a echipamentului V2H și dispozitive similare.

PERFORMANȚE

Consum de combustibil

(WLTP / combinat)

2,0 l 100 km

Emisii CO2

(WLTP / combinat)

46 g/km

Viteza max.*

162 km/h

0 – 100 km/h*

10”9

Autonomie EV

(WLTP / EAER**)

45 km

*unde este legal

** Equivalent All-Electric Range (autonomie echivalentă complet electric)

***

Peste 50 de ANI de ELECTRO-MOBILITATE @ MITSUBISHI

Pe parcursul ultimilor ani, industria auto globală a început să adopte electro-mobilitatea ca o contribuție pentru combaterea schimbărilor climei, dezvoltând produse-model și construind alianțe pentru a susține dezvoltările de amploare presupuse de acest efort, în ceea ce privește bateriile, componentele grupului motopropulsor sau elementele electronice.

Pentru Mitsubishi Motors Corporation totuși, electro-mobilitatea a reprezentat de mult o activitate esențială, adânc imprimată în filozofia R&D a corporației de la începerea cercetărilor legate de vehiculele electrice (EV) în octombrie 1966, continuând cu i-MiEV în iulie 2009. În acest sens, modelul prezent Eclipse Cross PHEV este ultimul dintr-o serie lungă de vehicule electrice Mitsubishi ș predecesorul unei game mai largi ce îmbină arhitectura SUV cu grupul motopropulsor EV, fie complet electric fie ca soluție derivată plug-in hibrid.

1966 – Tehnologie de top

Anii 1960 au indicat o creștere remarcabilă în proprietatea privată asupra automobilelor. În anii 1970, acest lucru a fost însoțit de o densitate în creștere a traficului auto în zonele urbane, un factor care a condus la dezastre în trafic și aglomerare puternică. În plus, poluarea rezultată de la gazele emise de vehicule și zgomot a devenit o problemă socială majoră. EV zero-emisii a ajuns să fie privit ca o măsură pentru reducerea și prevenirea unei astfel de poluări.

În 1966, mai exact cu patru ani înainte ca divizia auto a Mitsubishi Heavy Industries să se dezvolte și să devină Mitsubishi Motors Corporation (MMC) de azi, Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a semnat cu acord cu Tokyo Electric Power Company încredințându-i „construirea și testarea unui prototip de vehicul electric folosind progresele din tehnologia actuală legată de baterii”.

În același timp, MHI lucra cu Mitsubishi Electric și Japan Storage Battery Co., Ltd. (în prezent GS Yuasa Corporation*) la dezvoltarea unei mașini viitoare de oraș și vehicule pentru servicii speciale care să ajute la prevenirea poluării urbane. După finalizarea prototipului, în mai 1971, MMC nou înființat a oferit zece EVs tip E12 (Minica Van) către Tokyo Electric, bazate pe Minivan standard și alimentate de acumulatori cu plumb, cu o viteză de 80 km/h (acolo unde este legal).

MMC a continuat cu furnizarea unui vehicul electric bazat pe Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck și Delica Van către companiile electrice. Acest program EV inaugural din 1971 a fost urmat de mai multe altele, punând bazele modelului de azi Eclipse Cross PHEV, potrivit cu problemele pe care lumea le întâmpina atunci:

1991 – Tehnologia cu nichel-cadmium

Drept rezultat, printre altele, în urma cooperării cu Tokyo Electric Power Company, MMC a încheiat în aprilie 1991 dezvoltarea Lancer Van EV, un vehicul electric comercial ușor care era alimentat de baterii cu nichel-cadmium, care aveau o densitate energetică mai ridicată decât acumulatorul cu plumb.

Doi ani mai târziu, în 1993 și reflectând fructele culese după dezvoltarea Lancer Van EV, MMC a dezvoltat cele două modele EV Libero, unul alimentat cu acumulator cu plumb și altul cu baterii cu nichel-cadmium. A furnizat 28 din acestea către Tokyo Electric Power Company. Până la finalul lui 1996, MMC a vândut 7 EVs Libero alimentate de acumulatori cu plumb către agenții guvernamentale.

1994 – Tehnologia cu celule de litiu-ion

Așa a explorat MMC posibilitățile EV continuând în același timp cu cercetarea și dezvoltarea bateriilor, motoarelor electrice și altor componente EV majore. Astfel MMC s-a preocupat de dezvoltarea celulelor litiu-ion, cu densitatea energetică și putere superioare tipurilor convenționale de baterii.

Stimulat de legislația legată de vehiculele cu zero emisii (ZEV) introdusă în Statul California în 1990, MMC a început încă din 1994 cu dezvoltarea MITSUBISHI HEV plug-in hibrid EV alimentat de un modul de baterii litiu-ion realizat de Mitsubishi Chemical Corporation. În 1995, MMC a devenit prima companie din lume care a semnat un acord de testare vehicule cu State of California Air Resources Board (CARB) și a furnizat comisiei trei EV de test.

După aceea, MMC și-a accelerat cercetările legate de bateriile litiu-ion iar în decembrie 1999 a început înregistrarea distanței EV timp de 24 de ore folosind un FTO-EV alimentat de baterii litiu-ion-mangan. Cu 20 de minute de încărcare rapidă după fiecare 50 de minute de condus, FTO-EV a acoperit 2.142,3 km doborând vechiul record cu nu mai puțin de 442,3 km și câștigând un loc în Cartea Recordurilor Guinness.

2005 – Tehnologii alternative

De acolo înainte, inginerii MMC au început să exploreze întregul spectru de soluții de electro-mobilitate, 2005 aducând cea mai bogată colecție de tehnologii, inclusiv motorul in-wheel (la Colt EV cu tracțiune față și ulterior, la Lancer Evolution MiEV cu tracțiune integrală).

O altă evoluție impresionantă a venit odată cu studierea impactului acestei tehnologii a motorului in-wheel asupra întregii structuri a vehiculului precum Concept-EZ-MIEV dezvăluit la Salonul Auto de la Geneva 2006, o capsulă urbană de 3,70 m unde aproape tot spațiul interior a fost dedicat pasagerilor:

2006 – Începerea producției de serie

Odată ce MMC a fost convins că va fi capabil să comercializeze bateria litiu-ion, motorul și alte tehnologii EV majore, a anunțat în octombrie 2006 începerea proiectului „i MiEV” (fără cratimă la acea vreme …) care ulterior avea să conducă la “i-MiEV” (cu cratimă), primul vehicul electric produs în serie oferit de un fabricant mainstream în gama sa standard de mașini.

În iulie 2009, MMC a început să vândă i-MiEV către corporații, iar în 2010, potrivit programului anunțat, a urmat publicul general, întâi în Japonia iar apoi pe piețe globale selectate.

Acest efort nu a rămas neobservat când i-MiEV a câștigat premiul „Most Advanced Technology" (cea mai avansată tehnologie) la „Mașina Anului în Japonia 2009 - 2010 ", printre multe alte distincții.

2012: de la EV la PHEV

Luând la rând câteva pagini din manualul de tehnologie al i-MiEV (inclusiv sistemul extrem de sofisticat “MiEV OS” dezvoltat de MMC – creierul electronic al mașinii) următorul mare pas curajos făcut în demersul de electro-mobilitate ale MMC a venit doi ani mai târziu cu dezvăluirea Outlander PHEV, primul SUV plug-in hibrid cu motor twin și autoîncărcare oferit de un fabricant mainstream în gama sa standard de mașini.

Outlander PHEV s-a remarcat față de alte soluții plug-in hibrid disponibile pe piață în sensul că folosea arhitectura de bază a unei mașini electrice (drive-by-wire, fără cutie de viteze…) în locul unei unități de curent electric montate în partea din spate a unui vehicul convențional ICE.

Pentru că a fost dezvoltat de la început cu o arhitectură duală în minte (și anume să fie capabil să acomodeze un grup motopropulsor PHEV sau ICE), carcasa a putut fi mai departe optimizată cu un minim de compromisuri (volum cargo redus cu doar 14 litri față de Outlander ICE, etc…) în avantajul celor 5 pasageri care puteau călători pe distanțe lungi în confort, liniște și fără a se teme de distanța de autonomie.

Perspective largi

Un vehicul de succes și foarte robust – așa cum s-a dovedit prin vânzări și talentele sale sportive, precum și prin fiabilitatea sa remarcabilă – Outlander PHEV a devenit produsul reprezentativ din punct de vedere tehnologic al Mitsubishi Motors, indicând spre elementele de bază din spatele următoarei generații de vehicule MMC, unde arhitectura SUV se va întâlni cu tehnologia EV – complet electrică sau sistemul derivat plug-in hibrid electric – evident cu siguranța și confortul unei tracțiuni integrale.

Cu o viziune pe termen și mai lung, MMC tocmai a formulat (2.11.2020) un nou Plan de Mediu pentru următorii 30 de ani.

Pentru a contribui la o societate cu emisii nete zero de dioxid de carbon (CO2) în 2050, compania urmărește o reducere de 40 de procente a emisiilor CO2 de la mașinile și activitățile proprii de afaceri și creșterea proporției de vehicule electrice în totalul vânzărilor la 50% până în 2030.

MMC își va îndeplini responsabilitatea de fabricant și vânzător de automobile pentru a aduce contribuții continue către o societate viitoare dinamică și sustenabilă.

https://www.mitsubishi-motors.com/en/newsrelease/2020/detail1300.html

***

Peste 80 de ani de 4WD @ MITSUBISHI

Modelul de azi Eclipse Cross PHEV este cel mai nou descendent al unei lungi (și uneori întortocheate) tradiții Mitsubishi de tracțiune integrală ce începe în decembrie 1935 odată cu încheierea dezvoltării PSF33, câteva luni înainte de dezvăluirea prototipului germinal PX 33 cu tracțiune integrală.

1936 PX33: când a început totul

PX33 este un reper pentru Mitsubishi Motors, pentru că a fost primul vehicul 4WD care etalează logoul cu trei diamante.

Dezvoltat de Mitsubishi Heavy Industries (MHI) de la vremea aceea, acesta a izvorât dintr-un prim prototip, PSF33 dispus cu motor pe benzină tip S6, finalizat în decembrie 1935.

De acolo, PX33 a urmat în 1936 ca al doilea prototip, de această dată dispus cu motor pe benzină tip X, ajungându-se apoi la realizarea a 4 unități construite în iulie 1937, după alte îmbunătățiri. Testate la până la limită, toate au trecut cu brio. Cu toate acestea, MHI a ezitat să treacă la producția de masă a modelului, considerând că este prea devreme iar drept rezultat, proiectul PX33 nu a continuat.

Drept răspuns la rădăcinile 4WD ale Mitsubishi, Sonauto (distribuitorul francez al MMC la acea vreme) a dezvoltat o replică a PX33 1936 pentru raliul cross-country utilizând mecanismul de rulare al Pajero. O mașină a intrat ca parte a unei echipe de lucru în raliul 1989 Paris-Tunis-Dakar și a terminat pe locul 31 general sub conducerea francezului Jean-Pierre Jaussaud.

Încă o declarație de recunoștință, o replică a PX33 este expusă acum în muzeul MMC, Galeria Auto Mitsubishi recent renovată, din Okazaki (Japonia) în apropiere de Centrul R&D al companiei.

1953 Jeep: Walk of fame

Al doilea capitol al istoriei tracțiunii integrale a Mitsubishi a început - indirect – șaptesprezece ani mai târziu, în 1953, când compania a semnat un acord cu Willys Overland Corporation pentru a construi Jeep-ul (CJ3) sub licență în Japonia, începând cu modelul Mitsubishi Jeep J3:

Nimeni nu s-ar fi așteptat în 1953 că producția va rezista până în 1998 cu o producție totală de ca. 200.000 de unități, inclusiv variantele de ampatament scurt și lung, precum și un station wagon închis.

1980 Forte: solo (4WD)

În timp ce separa Jeep-urile de fabrica sa Nagoya Plant-Oye din Japonia, Mitsubishi Motors a început să schițeze viitorul, care implica dezvoltarea propriei tehnologii de tracțiune integrală modernă, ceea ce a condus la pickup-ul Forte de o tonă, și anume primul L200 din multe piețe de export.

La începutul anilor 70, MMC a simțit că o stilizare mai orientată pe pasageri ar reprezenta o atracție mai mare pentru publicul cumpărător din segmentul de pickup trucks mici, păstrând totuși robustețea necesară utilizatorilor profesioniști, cu adăugarea confortului unei tracțiuni integrale.

După multe cercetări și dezvoltări în profunzime, Forte – lansat ca L200 pe multe piețe de peste hotare – a fost în final lansat în 1978, opt ani lungi între proiect și producție, dar opt ani bine folosiți. Vânzările în primul an au atins 45.000 de unități și au sărit apoi dramatic la peste 100.000 de unități în anul următor. Trenul de rulare 4WD a fost apoi introdus în 1980.

Forte/ L200 seria 1 ocupă un loc special în istoria companiei cunoscută din 1970 drept Mitsubishi Motors (după ce divizia auto de atunci a Mitsubishi Heavy Industries Co. s-a desprins pentru a deveni o entitate separată) pentru că a plantat semințele tehnologiei 4WD ulterior dezvoltată pentru Pajero SUV (mai 1982) și Delica 4WD MPV (octombrie 1982 în formă 4WD)

1982 Pajero: stil de viață

Mitsubishi Motors a prevăzut cererea de vehicule off road mai civilizate și mai cochete, testând apele cu mai multe mașini de expoziție SUV “life-style”, bazate pe diverse produse existente precum Pajero I (1973) până când a fost dezvăluit modelul definitiv Pajero.

Prezentat în avanpremieră sub denumirea de Pajero II Concept 1979 – trei ani înainte de începerea producției – prima generație de Pajero a inițiat un nou capitol în geneza cross country, stabilind tendința atât de cunoscută acum pentru SUV-uri moderne, compacte și orientate spre stilul de viață.

La fel de relaxat pe șosea ca și în afara ei (acolo unde este legal), ca un cal de povară profesionist și rezistent sau ca o mașină elegantă, Pajero a adăugat strălucirea unică a sportului cu motor la recomandările sale atunci când MMC și Sonauto au decis să intre în întrecerea off-road cea mai importantă: legendarul Raliu Dakar.

De la prima participare din 1983, Pajero a acumulat un palmares impresionant, inclusiv un total de 12 câștiguri la Dakar între 1985 și 2007, precum și Cupa Mondială FIA 2003 pentru Raliuri Cross Country, toate reprezentând cărămizi puse la baza reputației formidabile pe care MMC a dezvoltat-o pe piața de SUV din întreaga lume, neegalată de niciun alt brand de SUV-uri până acum – continuând în prezent cu pionierul Outlander PHEV sau fratele său Eclipse Cross PHEV.

1992 Lancer Evolution: campion mondial

Aplicată la robustele vehicule off-road Pajero și L200 (civil și de raliu), tehnologia tracțiunii integrale a devenit arma preferată în raliuri și în anii 90 odată cu apariția unei noi generații de mașini printre care Lancer Evolution - model devenit rapid o emblemă pentru MMC.

Pe urmele concurenților anteriori Lancer, Mitsubishi Motors a dezvoltat inițial Lancer Evolution de la sedanul Lancer – și modelul său de omologare de 2.500 de unități pentru Grupa A – pentru a concura mai eficient în Campionatul Mondial de Raliuri FIA.

Restul este istorie, cu zece generații succesive de Lancer Evolution, mai multe succese și titluri WRC: 4 pentru șofer (1996, 1997, 1998, 1999) și 1 pentru fabricant (1998).

Prin participarea de mare succes a echipei de lucru la WRC, Group-A Lancer Evolution a oferit ocazia de a dezvolta tehnologie auto avansată, pe care apoi Mitsubishi Motors a introdus-o în modelul de producție, unul din cele mai bune exemple fiind sistemul extrem de sofisticat All-Wheel Control (ulterior devenit „Super-All Wheel Control” sau S-AWC), al cărui principii de bază se regăsesc încă în Eclipse Cross PHEV.

Prima dată abordat cu Galant VR4 lansat în 1987, sistemul a fost dezvoltat cu introducerea controlului activ al momentului de girație (AYC) în 1996 în Galant VR4 și Lancer Evolution, ultimul adăugând un Diferențial Central Activ (ACD) în 2001.

S-AWC oferă control integrat și unificat al acestor sisteme pentru a accentua virajul, tracțiunea și stabilitatea vehiculului nu doar la accelerare dar și când se virează normal, când se frânează la virare și în toate celelalte situații.

2012: Outlander PHEV: 4WD trece pe electric

Sistemul PHEV al Mitsubishi Motors folosește un sistem nou dezvoltat drive-by-wire Twin-Motor Four-Wheel-Drive adaptat la S-AWC („Super All Wheel Control”).

Pe baza tehnologiei tracțiunii integrale dezvoltată și șlefuită în Lancer Evolution, S-AVC în Outlander PHEV și acum în Eclipse Cross PHEV integrează controlul sistemelor 4WD, ASC, ABS și AYC (Active Yaw Control).

La aceste modele PHEV, distribuția cuplului față și spate se face prin cele două motoare electrice. De asemenea integrează un sistem Active Yaw Control (AYC – controlul activ al momentului de girație), ce controlează frânele și servodirecția pentru a regla împărțirea cuplului între roțile din stânga și din dreapta.

***